Architect: BDG Architecten Ingenieurs
Locatie: Wageningen – Nederland
Gevelpanelen en montage: ZND Nedicom
Materiaal en advies: Jack Muller BV en ArcelorMittal
Het voor de buitenschil toegepaste Granite® HDX, is een zeer flexibel laksysteem met een laagdikte van 55 micron toegepast op een metallisch bekleed substraat met Z350 g/m2 voor een garantie van 30 jaar bij een volledig geperforeerd oppervlak. Granite® HDX van ArcelorMittal, de creatieve oplossing voor complexe en veeleisende dak- en gevelbekleding, maakt deel uit van het Nature-gamma van voorgelakt staal en is vrij van zeswaardig chroom en zware metalen (REACH/RoHS).
Historie & toekomst | Agrarisch onderwijs
De historie van Stoas Wageningen / Vilentum Hogeschool is diep ingebed in de geschiedenis van de Nederlandse agrarische sector. Deze sector heeft het levenslang leren al eeuwen geleden opgezet, vrijwel zonder overheidsinbreng. Die inbreng komt pas halverwege de negentiende eeuw; met de wet Middelbaar Onderwijs uit 1863, waarin staat dat de hogere burgerscholen een landbouwafdeling mogen openen met als perspectief een afzonderlijke middelbare landbouwschool. Hiermee is de kiem gelegd voor de landbouwvoorlichting, het cursorisch avondonderwijs en uiteindelijk het dagonderwijs.
Stoas nu en in de toekomst
Stoas Wageningen is een unieke, kleinschalige kennisinstelling, die opleidingen, onderzoek en diensten aanbiedt gericht op het (groene) onderwijs en de groene sector. Iedereen kent elkaar persoonlijk. Studenten werken veel samen en brengen de theorie direct in de praktijk. Als innovatieve instelling wil Stoas Wageningen een belangrijke rol vervullen in de kennisontwikkeling, kennisconstructie en kenniscirculatie op het gebied van leren en levenslang leren in het groene onderwijs. Lectoren en onderzoekers doen actief praktijkgericht onderzoek en projecten op het gebied van leren en ontwikkelen van docenten.
Het gebouw en de materialen
Het ontwerp voor de Stoas Vilentum Hogeschool is gebaseerd op de onderwijsfilosofie: ‘ecologische intelligentie’. Leren en ontwikkelen, menselijk gedrag, relaties tussen mens en natuur, ecosystemen en duurzaamheid vormen de basis voor de opleidingen aan de Stoas. Gelijkwaardigheid tussen docenten en studenten is erg belangrijk. BDG Zwolle heeft de specifieke onderwijsvisie van de opdrachtgever vertaald naar een passend schoolgebouw met een open, flexibele structuur. Bewust is gekozen voor de cilinder als basis van het ontwerp, vanwege de gunstige verhouding van het vloeroppervlak in relatie tot het geveloppervlak. Het energieverlies via de gevels is minimaal. Ook is de cilinder niethiërarchisch: elke verdieping heeft in essentie dezelfde vorm en hetzelfde uitzicht. De vides tussen de gebouwlagen zorgen voor een open organisatie, die uitnodigt tot maximale interactie tussen gebruikers. De verdiepingen zijn georganiseerd volgens het principe van ‘de grot en het nest’. Ze bestaan uit een combinatie van ‘nestruimtes’, rationele ruimtes met vast gebruik zoals practicumlokalen en kantoorfuncties. Daar tussendoor beweegt zich de nonrationele ‘grotruimte’, waar het gebruik onvoorspelbaar is en die je echt moet ontdekken. Er is plek voor onderwijs of om ‘gewoon’ even neer te strijken. De onderwijs- en werkomgeving maakt “het nieuwe werken” mogelijk. Architectuur en landschap worden met elkaar verweven doordat het schoolgebouw op een ‘groene terp’ is geplaatst. De nieuwbouw ligt iets verhoogd op het campusterrein en is omgeven door hellingen van gras. De Stoas Hogeschool neemt een prominente plek in op de campus in Wageningen.